Eliade egyik tanulmányát olvasva a taoista alkímia szempontjából is releváns ismeretekre bukkantam:
A látszólagos paradoxon – hogy ti. egy tüzes anyag a vízben tartózkodik – nem jelent nehézséget, ha meggondoljuk, hogy a vizek az élet és a termékenység végtelen lehetőségét jelképezik, és egyben a „halhatatlanság” forrását. Hasonló helyzetet tükröz a védikus kozmológia: Agnit úgy írják le, mint aki a vizekben él; Szómáról viszont, bár égi eredetű, azt állítják, hogy az élet lényege (a par excellence „mag”), és a halhatatlanság forrása. Az emberi és az állati mag következetesen egyszerre „tüzes” és „folyékony”. […]
„Vagyis – összegzi Gnoli – a mag nem egyszerűen egyenértékű a fénnyel; a magfolyadék nem a fényes princípium, a színjátszó ragyogás; hanem az a szubsztancia, amely tartalmazza ezt a princípiumot, és egyben szállítója is.”
Mircea Eliade: „Lélek, fény, mag”, in: Okkultizmus, boszorkányság és kulturális divatok (Osiris Kiadó, Budapest, 2002), 134. oldal.
Mennyire találó megfogalmazása ez a taoista alkímiai művelés néhány alapelvének és lényegi céljának:
- a tiszta yang (chunyang 純陽) szikrája a létesülés folyamata során a vele ellentétes természetű sötét anyagban (vízben) rejtőzik el: az Ég utáni állapotban a Változások könyvének (Yijing 易經) kan ☵ trigramjának középső yang vonala szemlélteti;
- a külső yin (a sötét anyag) magában hordozza a tiszta yang szikráját, a fénymagot;
- a belső yang (fény) és a külső yin (sötétség) természete (a létezés ezen síkján) nem azonos;
- a fényszikra biztosítja a mag (víz) életadó képességét, ami így általa képes új életet teremteni (megtermékenyítés, utódnemzés);
- amennyiben az alkimista halhatatlanságra szeretne szert tenni, úgy a vízben (magban) elrejtett fénymagot kell megtalálnia és ápolnia – mindez kutatást, cselekvést igényel (lásd az elszennyezett ércek tűz általi nemesítésének és megtisztításának külső alkímiai módszerét);
- mind a születés-halálhoz, mind a halhatatlansághoz ugyanaz az alapanyag jelenti a kulcsot.
A kötetet ajánlom olvasásra, már csak ezen cikk miatt is érdemes beszerezni.
A taoista benső alkímia további alapelveiről lásd például ezt a tanulmányt: Az aranyelixír útja – A taoista alkímia történeti áttekintése