A rejtélyes nőiség a qigongban 氣功 – folytatás

Két korábbi blogbejegyzésünkben már érintettük a rejtélyes nőiséget (lásd itt és itt). Most tovább folytatjuk vizsgálódásunkat:

10. Tökéletes mű, amely az ember életének és alkatának legfontosabb összetevőiről szól 性命圭旨全書 (Zhang Jing-Henek a magzatlégzésről őrzött titka 張景和胎息訣)

Valódi rejtély és valódi nőiség, önmaga általi ki- s belégzés. Olyan, mint amikor a tavi hal tavasszal úszkál, mint rovarok százainak tétlensége, a testben lévő qi örömteli és összhangban van, és a szellemi szél folyamatosan fúj, sem nem szennyezett, sem nem tiszta, sem a szájon, sem az orron keresztül, nem jön sehonnan, s nem tart sehova, nincs sem ki-, sem belépés. Minden visszatért gyökeréhez és eredetéhez. Ez a való magzatlégzés.

真玄真牝,自呼自吸’似春沼魚’如百蟲蟄,灝氣融融,靈風習習。不濁不清’非口非鼻’無去無來’無出無入。返本返原,是真胎息。

E szöveg megértéséhez tudnunk kell, hogy a taoista szakszókincsben mit jelent a rejtélyes (xuan 玄) és a nőiség (pin 牝). A magzatlégzésről szóló mértékadó mű magyarázatában (胎息經注) ez áll:

„A köldök alatt háromujjnyival [kb. hét centiméterrel – a ford.] található a qihai 氣海, amelyet alsó dantiannek (xia dan tian 下丹田), illetve rejtélyes nőiségnek (xuan pin 玄牝) is neveznek. A xuan vizet jelent, a pin anyát. …

daót művelők mindig elrejtik qijüket a köldök alatt, szellemüket (shen 神) a testükben tartják. A szellem és a qi kölcsönös összhangba hozásából alakot nyer a csodálatos magzat (xuan tai 玄胎). Ha megformálódott e csoda, fejlődik és életben marad. Ez a benső gyógyír (nei dan 内丹).”

Ez a szöveg rámutat arra, hogy az alsó vagy valódi alsó dantian a szellemi magzat megfoganásának helye. Úgy foganhat meg, ha a qit ott tartjuk, illetve a szellemet és a tudatot[1] középpontjában tartjuk. Ha ez megtörténik, akkor a szellem és a qi összhangban lesz egymással, és létrejön a szellemi magzat.


[1] [Angolban mind, ami a tudat mellett fordítható elmének is. Yang nem határozza meg közelebbről, mit ért alatta – a lektor.]

Egy másik szöveg, a Fong család hétpecsétes titka 馮氏錦囊 ezt írja:

„Van egy lényegi pont a testben, melynek neve xuan pin 玄牝. Ezen a helyen eleven az élet. Tulajdonképpen ez a szellem lakhelye, itt gyűlik össze a három eredendő (san yuan 三元, vagyis a jing 精, qi 氣 és shen 神, azaz a lényeg, az energia és a szellem).

Ebben az üregben egyesül a lényeg, a szellem, a lélek (hun 魂) és az életerő (po 魄). Ebbe a gyökérbe tér vissza az aranyelixír (jin dan 金丹, azaz a qi), ez az a hely, ahol a halhatatlanok megfogantatják szent magzatukat.”

Daode jing 道德經 6. szakasza a következőket írja:

„A völgy szelleme nem hal meg, ezért hívják rejtélyes nőiségnek (xuan pin). A rejtélyes nőiség kapuja: ég és föld gyökere. Folytonosan és lágyan létezik. Használod, mégsem merül ki.”

A szöveg egyértelműen rámutat arra, hogy a rejtélyes nőiség az a hely, ahol a szellem lakozik (shen fu 神府). Ez a hely az agy közepe, amelyet a szellem völgyének (shen gu 神谷) vagy sárgolyó palotának (ni wan gong 泥丸宮) neveznek.

Azért hívják völgynek, mert az agy két féltekéből áll, melyek között egy völgy húzódik, amely a testen kívüli energiákkal összhangban lévő rezgést képes létrehozni (3.1. ábra).

3.1. ábra. Az agy két féltekét ölel fel

E völgyben lakó szellemet nevezzük a völgy szellemének (gu shen 谷神). A völgy tulajdonképpeni közepe az a hely, ahol a toboz- és az agyalapi mirigy található (3.2. ábra).

A taoisták szerint a szellemi művelés során a lényeg (jing), a qi és a szellem (shen) művelésével, és e szellemi központban történő összegyűjtésével kifejlődik a szellemi magzat, aki végül szellemi gyermekként születik meg – ezt nevezik még a harmadik szem újramegnyitásának (kai tian yan 開天眼) is. Amikor ez megtörtént, megvilágosodunk.

3.2. ábra. Az agyalapi mirigy (a képen: pituitary gland) és a tobozmirigy (a képen: pineal gland) a szellem völgyében.

Tudományos szempontból, amikor összesűrítjük szellemünket ebben a központban, tudatunk a valódi alsó dantianből (bioelem) fölvezeti az ott raktározott qit a gerincoszlop  mentén (pontosabban az áthatoló edényben, chong mai 衝脈) a fölső központba, miáltal serkenti a hormontermelést.

A hormonok katalizátorként működnek a test biokémiai anyagcsere-folyamatában. Ha magas a hormonmennyiség, nagy az életerőnk és hosszú életre tehetünk szert.[2]


[2] [Komjathynak az amerikai qigong mozgalomról adott kritikája helyes Yangnak ezt a szövegét olvasva (erről lásd Louis Komjathy: „Qigong in America”; in: Livia Kohn, ed.: Daoist Body Cultivation: Traditional Models and Contemporary Practices, Three Pines Press, 2006): följebb megvilágosodásról beszélt, most hosszú életről ugyanazon folyamat kapcsán.

Vagyis Yang számára nem tiszta, mit is ért a két fogalom alatt, nem beszélve arról, hogy egy buddhista fogalmat (megvilágosodás) kever össze egy taoista eszménnyel (hosszú élet). Másik tévedés, amit Yang ejt, hogy a modern nyugati természettudomány előtti főhajtásképp anyagi összetevőkkel magyaráz meg egy eredendően szellemiként tekintett eseményt, a megvilágosodást.

A hosszú életnek a taoista iratokban igen sok testi összetevője van, de a régi iratok nem hormonokról beszéltek – hisz ez modern fogalom az ember összetevőinek leírására –, hanem a qi és a szellem műveléséről – a ford.]

Ebből kivehető, hogy a magzatlégzésben egyrészt szellemi lélekzést célzunk meg a fölső dantianben (shang dantian 上丹田), másrészt energetikai légzést a valódi alsó dantianben (zhen xia dantian 真下丹田).

Korábban már említettem, hogy ez a két pólus egy és ugyanannak a dolognak a yin és a yang oldala, ezért bár két különböző helynek tűnhetnek, valójában egyként működnek. A szellemi szél (ling feng 靈風) azokat a szellemi energiákat jelenti, amelyek keresztüláramlanak a testen.

Forrás:

Dr. Yang Jwing-Ming: Qigong Meditation: Embryonic Breathing (YMAA Publication Center, 2003, Boston, Massachusetts), 169–171. o.

Fordította: dr. Drimál István

Lektorálta és szerkesztette: Horváth Gábor

Feliratkozás

Amennyiben időben szeretne értesülni a további bejegyzések megjelenéséről, valamint a kizárólag feliratkozott olvasóink számára közzétett tartalmakról, iratkozzon fel értesítőlistánkra a jobb felső sarokban látható mező segítségével. Az e-mail címek kezelésére vonatkozó irányelveinkről a „Hivatalos” menüpont „Hírlevél-feliratkozás” alpontjánál tájékozódhat.

Hivatkozás

Amennyiben felhasználná vagy megosztaná a bejegyzésben olvasottakat, kérjük tüntesse fel az oldal url címét és a megtekintés dátumát. Minden, a www.aranyelixir.hu oldalon közzétett tartalmat szerzői jog véd, aminek részleteiről a „Hivatalos” menüpont „Szerzői jogi nyilatkozat” alpontjánál tájékozódhat.

Hozzászólások

Ossza meg véleményét és szóljon hozzá, idevágó irányelveinkről a „Hivatalos” menüpont „Hozzászólások” alpontjánál tájékozódhat. Röviden, egy hozzászólás legyen: valós névvel ellátott, témához kapcsolódó, tárgyilagos, barátságos hangnemben megfogalmazott, tartsa tiszteletben mások személyét, véleményét, nézeteit.

Javítási javaslatok

Helyesírási hibát észlelt? Tájékoztasson minket egy hozzászólás formájában. Annyit azonban kérünk, hogy javaslatát támassza alá A magyar helyesírás szabályai vagy az Osiris Helyesírás vonatkozó oldalszámának megadásával. Internetes hivatkozásokat, az MTA által üzemeltetett, helyesírásban tanácsot adó oldalakon kívül, sajnos nem tudunk figyelembe venni.

3 thoughts on “A rejtélyes nőiség a qigongban 氣功 – folytatás

Comments are closed.