Két korábbi blogbejegyzésünkben már érintettük a rejtélyes nőiséget (lásd itt és itt). Most tovább folytatjuk vizsgálódásunkat:
10. Tökéletes mű, amely az ember életének és alkatának legfontosabb összetevőiről szól 性命圭旨全書 (Zhang Jing-Henek a magzatlégzésről őrzött titka 張景和胎息訣)
Valódi rejtély és valódi nőiség, önmaga általi ki- s belégzés. Olyan, mint amikor a tavi hal tavasszal úszkál, mint rovarok százainak tétlensége, a testben lévő qi örömteli és összhangban van, és a szellemi szél folyamatosan fúj, sem nem szennyezett, sem nem tiszta, sem a szájon, sem az orron keresztül, nem jön sehonnan, s nem tart sehova, nincs sem ki-, sem belépés. Minden visszatért gyökeréhez és eredetéhez. Ez a való magzatlégzés.
真玄真牝,自呼自吸’似春沼魚’如百蟲蟄,灝氣融融,靈風習習。不濁不清’非口非鼻’無去無來’無出無入。返本返原,是真胎息。
E szöveg megértéséhez tudnunk kell, hogy a taoista szakszókincsben mit jelent a rejtélyes (xuan 玄) és a nőiség (pin 牝). A magzatlégzésről szóló mértékadó mű magyarázatában (胎息經注) ez áll:
„A köldök alatt háromujjnyival [kb. hét centiméterrel – a ford.] található a qihai 氣海, amelyet alsó dantiannek (xia dan tian 下丹田), illetve rejtélyes nőiségnek (xuan pin 玄牝) is neveznek. A xuan vizet jelent, a pin anyát. …
A daót művelők mindig elrejtik qijüket a köldök alatt, szellemüket (shen 神) a testükben tartják. A szellem és a qi kölcsönös összhangba hozásából alakot nyer a csodálatos magzat (xuan tai 玄胎). Ha megformálódott e csoda, fejlődik és életben marad. Ez a benső gyógyír (nei dan 内丹).”
Ez a szöveg rámutat arra, hogy az alsó vagy valódi alsó dantian a szellemi magzat megfoganásának helye. Úgy foganhat meg, ha a qit ott tartjuk, illetve a szellemet és a tudatot[1] középpontjában tartjuk. Ha ez megtörténik, akkor a szellem és a qi összhangban lesz egymással, és létrejön a szellemi magzat.
[1] [Angolban mind, ami a tudat mellett fordítható elmének is. Yang nem határozza meg közelebbről, mit ért alatta – a lektor.]
Egy másik szöveg, a Fong család hétpecsétes titka 馮氏錦囊 ezt írja:
„Van egy lényegi pont a testben, melynek neve xuan pin 玄牝. Ezen a helyen eleven az élet. Tulajdonképpen ez a szellem lakhelye, itt gyűlik össze a három eredendő (san yuan 三元, vagyis a jing 精, qi 氣 és shen 神, azaz a lényeg, az energia és a szellem).
Ebben az üregben egyesül a lényeg, a szellem, a lélek (hun 魂) és az életerő (po 魄). Ebbe a gyökérbe tér vissza az aranyelixír (jin dan 金丹, azaz a qi), ez az a hely, ahol a halhatatlanok megfogantatják szent magzatukat.”
A Daode jing 道德經 6. szakasza a következőket írja:
„A völgy szelleme nem hal meg, ezért hívják rejtélyes nőiségnek (xuan pin). A rejtélyes nőiség kapuja: ég és föld gyökere. Folytonosan és lágyan létezik. Használod, mégsem merül ki.”
A szöveg egyértelműen rámutat arra, hogy a rejtélyes nőiség az a hely, ahol a szellem lakozik (shen fu 神府). Ez a hely az agy közepe, amelyet a szellem völgyének (shen gu 神谷) vagy sárgolyó palotának (ni wan gong 泥丸宮) neveznek.
Azért hívják völgynek, mert az agy két féltekéből áll, melyek között egy völgy húzódik, amely a testen kívüli energiákkal összhangban lévő rezgést képes létrehozni (3.1. ábra).
3.1. ábra. Az agy két féltekét ölel fel
E völgyben lakó szellemet nevezzük a völgy szellemének (gu shen 谷神). A völgy tulajdonképpeni közepe az a hely, ahol a toboz- és az agyalapi mirigy található (3.2. ábra).
A taoisták szerint a szellemi művelés során a lényeg (jing), a qi és a szellem (shen) művelésével, és e szellemi központban történő összegyűjtésével kifejlődik a szellemi magzat, aki végül szellemi gyermekként születik meg – ezt nevezik még a harmadik szem újramegnyitásának (kai tian yan 開天眼) is. Amikor ez megtörtént, megvilágosodunk.
3.2. ábra. Az agyalapi mirigy (a képen: pituitary gland) és a tobozmirigy (a képen: pineal gland) a szellem völgyében.
Tudományos szempontból, amikor összesűrítjük szellemünket ebben a központban, tudatunk a valódi alsó dantianből (bioelem) fölvezeti az ott raktározott qit a gerincoszlop mentén (pontosabban az áthatoló edényben, chong mai 衝脈) a fölső központba, miáltal serkenti a hormontermelést.
A hormonok katalizátorként működnek a test biokémiai anyagcsere-folyamatában. Ha magas a hormonmennyiség, nagy az életerőnk és hosszú életre tehetünk szert.[2]
[2] [Komjathynak az amerikai qigong mozgalomról adott kritikája helyes Yangnak ezt a szövegét olvasva (erről lásd Louis Komjathy: „Qigong in America”; in: Livia Kohn, ed.: Daoist Body Cultivation: Traditional Models and Contemporary Practices, Three Pines Press, 2006): följebb megvilágosodásról beszélt, most hosszú életről ugyanazon folyamat kapcsán.
Vagyis Yang számára nem tiszta, mit is ért a két fogalom alatt, nem beszélve arról, hogy egy buddhista fogalmat (megvilágosodás) kever össze egy taoista eszménnyel (hosszú élet). Másik tévedés, amit Yang ejt, hogy a modern nyugati természettudomány előtti főhajtásképp anyagi összetevőkkel magyaráz meg egy eredendően szellemiként tekintett eseményt, a megvilágosodást.
A hosszú életnek a taoista iratokban igen sok testi összetevője van, de a régi iratok nem hormonokról beszéltek – hisz ez modern fogalom az ember összetevőinek leírására –, hanem a qi és a szellem műveléséről – a ford.]
Ebből kivehető, hogy a magzatlégzésben egyrészt szellemi lélekzést célzunk meg a fölső dantianben (shang dantian 上丹田), másrészt energetikai légzést a valódi alsó dantianben (zhen xia dantian 真下丹田).
Korábban már említettem, hogy ez a két pólus egy és ugyanannak a dolognak a yin és a yang oldala, ezért bár két különböző helynek tűnhetnek, valójában egyként működnek. A szellemi szél (ling feng 靈風) azokat a szellemi energiákat jelenti, amelyek keresztüláramlanak a testen.
Forrás:
Dr. Yang Jwing-Ming: Qigong Meditation: Embryonic Breathing (YMAA Publication Center, 2003, Boston, Massachusetts), 169–171. o.
Fordította: dr. Drimál István
Lektorálta és szerkesztette: Horváth Gábor
“A rejtélyes nőiség a qigongban 氣功 – folytatás” bejegyzéshez 3 hozzászólás
A hozzászólások jelenleg nem engedélyezettek ezen a részen.