Forrás: Fabrizio Pregadio, szerk. The Encyclopedia of Taoism (Routledge, London and New York, 2008), jindan szócikk, 551–555. o.
A szócikk elolvasásához PDF kiterjesztésben klikk ide: Fabrizio Pregadio, szerk.: A taoizmus enciklopédiája, jindan szócikk.
Részletek
A modern tanulmányok rendszerint *waidanként (külső alkímia) vagy *neidanként (belső alkímia) utalnak az elixírekkel dolgozó kínai művészetekre, az alkímiai szövegek szerzői azonban gyakran az aranyelixír útjának (jindan zhi dao 金丹之道) nevezik hagyományukat.
Megjegyzés: a csillag (*) azt jelöli, hogy az adott kifejezés megtalálható az enciklopédia szócikkei között. A dőlt betűkön kívül a kiemelések e bejegyzés szerzőjétől származnak.
Az arany (jin 金) a megnyilvánult világra jellemző változáson és múlékonyságon túli állandóság és változhatatlanság állapotát jelképezi.
Ami a dant 丹 vagy „elixírt” illeti, a szótani elemzés kimutatta, hogy e kifejezés jelentéstani mezeje – ami gyakran a vörös egyik fajtáját jelöli – a „lényeg, esszencia” gyökjelentésből fejlődött ki, és mellékjelentései közé tartozik egy létező valódi, alapvető vagy igazi természete, vagy a legalapvetőbb és legjelentősebb alkotóeleme, minősége vagy tulajdonsága.
Az aranyelixír útját, különféle megfogalmazásaiban, tantételekbe foglalt alapelvek lefektetése jellemzi. Ezeket a taoizmus alapszövegeiben rendszerezték először, és a dao, valamint a sokféleség világa közti kapcsolattal foglalkoznak.
A waidan és a neidan a gyakorlás két megközelítési módja. Mindkettő több változattal rendelkezik, amiket a lefektetett alapelvek mentén dolgoztak ki. Mindkét gyakorlási forma a külső vagy a belső elixír alkotórészeinek finomítása (lian 鍊, 煉) köré csoportosul. Ezen összetevők a waidanban élettelen anyagok, a neidanban pedig a világmindenség és az emberi lény elsődleges alkotóelemei, név szerint a lényeg, a lehelet és a szellem (*jing, qi, shen).
A kínai alkímiai hagyománynak ezért három vetülete van, nevezetesen: a tantételek szintje és a külön-külön „külső” vagy „belső” elixír finomításán alapuló két fő gyakorlási forma.
A teljes cikk megtekintéséhez PDF kiterjesztésben kattintson ide