Ez a bejegyzés a http://blog.goldenelixir.com oldalról került átvételre és lefordításra. Az eredeti angol bejegyzést Fabrizio Pregadio írta, az alábbi oldalon tekinthető meg: http://blog.goldenelixir.com/2013/09/a-graphic-summary-of-neidan.html
(2013. 10. 08.)
A korábban közzétett tanulmány végén már találkozhattunk az alábbi ábrával. Ezúttal a feliratok magyar fordítását és az angol fordító magyarázatait adjuk közre. A kép nagyban is megtekinthető, csak kattintson rá:
Li Daochun (késői 13. század) a Zhonghe ji (A közép összhangja: Szöveggyűjtemény) című művében fontos különbséget tesz két, a megvalósítás eltérő fokainak megfeleltethető elixír között. A első elixír a benső gyógyír (neiyao), a második pedig a külső gyógyír (waiyao). Li Daochun így fogalmaz:
A külső gyógyír lehetővé teszi, hogy meggyógyítsuk a betegségeket, meghosszabbítsuk életünket és tartós jelenlétre tegyünk szert. A benső gyógyír lehetővé teszi, hogy meghaladjuk a világot, kilépjünk a létezésből és belépjünk a nemlétezésbe.
A fenti ábra a két gyógyír összefoglalását mutatja be.
Jobbról balra olvasva az ábra első sorai a benső gyógyír hozzávalóit mutatják be: Ég előtti tökéletes lényeg, az üres nemlétezés kitöltetlen lélegzete (qi), valamint az elpusztíthatatlan eredendő szellem. Ez az önmagától tökéletesedett Ég előtti lényeg, lélegzet és szellem.
A következő sorok a külső gyógyír hozzávalóit mutatják be, amiket Li Daochun a közösülés lényegének, a lélegzés qijének, valamint a gondolkodó elme szellemének nevez. Ez a nyers, Ég utáni lényeg, lélegzet és szellem, amit a neidan gyakorlás finomít meg.
Az ábra ezután bemutatja a neidan művelés három állomását. Ezeket Li Daochun „három gátnak” nevezi és a „cselekvéstől” a „nemcselekvéshez” vezetnek:
(1) A lényeg finomítása és átalakítása lélegzetté. Ezt az állomást a „cselekvés” jellemzi. Amikor a Változások könyvének trigramjaival szemléltetik, akkor célja kan ☵ belső vonalának kiemelése (ami a valódi yangot jelképezi) és visszavezetése lihez ☲, ahova eredetileg tartozik.
(2) A lélegzet finomítása és átalakítása szellemmé. Ezt az állomást a „cselekvés és nemcselekvés összeolvasztása” jellemzi. Célja qian ☰ és kun ☷ összeillesztése, ami külön-külön a valódi yangot és a valódi yint jelképezi.
(3) A szellem finomítása és visszaáramoltatása az ürességbe. Ezt az állomást a „nemcselekvés” jellemzi. Célja a tiszta yangból visszatérni az ürességbe. A tiszta yang, itt qian ☰ jelképezi, az Egység azon állapota, ami megelőzi a hatalmas végső (taiji) szétválását yinné és yanggá. [Más összefüggésben a tiszta yang nem az egységet, hanem az egységet is megelőző végső állapotot jelöli, amire itt az üresség utal – a ford.]
A benső és a külső gyógyír elérése Li Daochun szerint az ember egyéni tulajdonságaitól függ:
Általánosságban a daot tanulmányozóknak a külső gyógyírral kellene kezdeniük, és akkor önmaguktól megismerik a benső gyógyírt. A felsőbbrendű emberek már elültették az erény magvait, és születésüktől fogva ismerik azokat. Ezért nem a külső gyógyírt, hanem közvetlenül a benső gyógyírt finomítják.
Ezért Li Daochun szerint a „felsőbbrendű emberek” velük születetten birtokolják a benső gyógyírt és azonnal képesek „meghaladni a világot”. Mindenki másnak a külső gyógyírrel kell kezdenie, amin keresztül elérhetik azt az állapotot, hogy „önmaguktól megismerik a benső gyógyírt” és elérik ugyanazt a megvalósítási szintet, mint azok, akik velük születetten birtokolják azt. Ez a fokozatos folyamat a neidan célja.